Zážitková výuka – s mapou za vzděláním
13.4.2021 Matěj Burda
Metodický tým ČSOS připravil pro učitele, trenéry a vedoucí volnočasových aktivit ucelený soubor výukových programů s tématikou pobytu a orientace v přírodě.
Programy v rámci projektu „Zažij svůj domov“ propojují aktivity v přírodě a poznávání místa pobytu se získáváním dovedností v oblasti řešení krizových situací a znalostí orientace. Zábavnou formou zážitkové výuky mohou žáci, tréninková skupina nebo táborový oddíl prakticky rozvíjet své klíčové kompetence. Nácvik orientačních dovedností je maximálně přizpůsoben laickému uživateli a programy tak mohou být i prvním krůčkem k orienťáku pro jeho nové fanoušky. Otestovat některý z výukových programů ČSOS je snadné. Chtěli byste si je také vyzkoušet – třeba Digitální les, Zažij svůj domov nebo Dobrodružinu?
V rámci projektu vznikly tři ucelené programové řady: Zažij svůj domov (16 hodin, je již kompletně k dispozici), Digitální les (16 hodin) a Dobrodružina (50 hodin). Každá programová řada obsahuje tři vzájemně navazující programy (3.-5. ročník, 6.-7. ročník a 8.-9. ročník ZŠ).
Programy rozvíjejí klíčové kompetence žáků, propojují aktivity v přírodě a poznávání okolního prostředí se získáváním znalostí a dovedností v oblasti řešení neobvyklých či krizových situací a orientace v terénu. Zjednodušeně řečeno, speciální know-how orientačních sportů je v programech upraveno pro potřeby běžné školy tak, aby to důležité mohla využít co největší část populace. Žáci účastí v programech rozvíjejí a prakticky využívají matematické, sociální, občanské, digitální a technologické schopnosti a znalost přírodních zákonitostí. Autory jsou zkušení trenéři, učitelé i specialisté na pedagogiku volného času. Výsledkem jejich práce je 9 programů kombinovaných zážitkových aktivit pro využití ve školní výuce a neformálním vzdělávání. Programy je možné volně užít veřejností nebo je lze připravit na zakázku s instruktory z týmu ČSOS. Pro podrobnější domluvu stačí oslovit Janu Kubátovou nebo Pavla Štáfka z Metodické rady ČSOS.
Programová řada Zažij svůj domov je již schválena a doporučena MŠMT pro použití v rámci školní výuky, u programů Digitální les a Dobrodružina proces finalizace a schvalování bude dokončen do začátku školního roku 2021/22.
Přehled výukových programů
3.-5. ročník ZŠ |
6.-7. ročník ZŠ |
8.-9. ročník ZŠ |
|
Zažij svůj domov |
Zažij svůj domov 1 |
Zažij svůj domov 2 |
Zažij svůj domov 3 |
Digitální les |
Digitální les 1 |
Digitální les 2 |
Digitální les 3 |
Dobrodružina |
Dobrodružina 1 |
Dobrodružina 2 |
Dobrodružina 3 |
Nejen pro orienťáky mají programy řadu jasných opěrných bodů:
- schopnost orientace v prostoru
- rychlé a zodpovědné rozhodování ve stresové situaci
- používání výstupů různých vědních oborů (kartografie, geologie, matematika a další přírodní vědy)
Orientační dovednosti jsou získávány od elementární úrovně ve známém a bezpečném prostředí v kolektivu vrstevníků s podobnou úrovní dovedností.
Součástí každého programu je:
- Průvodce programem – popis aktivit, pravidel, instrukce pro účastníky
- Metodika – metodický návod pro učitele/instruktora/vedoucího, obsahuje popis aktivit a dále metodické poznámky k vedení programu, další zdroje či odkazy na ně, tipy pro různá prostředí či skupiny účastníků
- Soubor pomůcek – tiskové předlohy pracovních listů, hracích karet, herních plánů atp.
- Soubor výukových map – programy pracují i s mapami v OB klíči. Realizátorům doporučujeme prostory vhodné pro realizaci některých aktivit či celých projektových dnů. Programy vhodně navazují na databázi výukových map ČSOS, které lze v programech využít. Zároveň bylo v rámci pilotáží programů připraveno více než 40 zbrusu nových mapových podkladů, zejména v okolí škol a volnočasových středisek.
Zažij svůj domov
Vícedenní program zaměřený na bezprostřední kontakt žáků s přírodou a místním prostředím. Žáci si „naživo“ vyzkouší pobyt v různých druzích terénu (město, příroda, pohyb po cestách i mimo ně), budou se seznamovat se zákonitostmi přírodního koloběhu i s fungováním místní komunity. Jedním z cílů je zlepšit schopnost orientace žáků v terénu a okolním prostředí. Prostřednictvím map a kontaktu s reálným prostředím budou žáci získávat obraz o okolním světě a možnostech jeho zobrazení pomocí symbolů.
Digitální les
Opět vícedenní program, který má za cíl rozvinout schopnost práce s digitálními technologiemi. Žáci s nimi v současné době operují naprosto běžně, nicméně využívají je spíše konzumně než produktivně. Záměrem je naučit žáky využívat digitální technologie (především chytré telefony a tablety) aktivně k vlastnímu rozvoji, vyhledávání a zpracování informací a řešení problémů. Zábavnou formou se během aktivit ve městě, ve škole či v přírodě naučí efektivně pracovat např. s digitálními mapovými podklady a informačními databázemi, plánovat či zaznamenávat trasy či body v terénu. Budou používány i neobvyklé formy zadávání úkolů (šifry, QR kódy, kombinace úkolů v tzv. únikových hrách atp.). Ačkoli budou žáci disponovat navigační technikou, získají i základní dovednosti pro případ, že tato technika selže (výpadek baterie, absence GPS signálu…). Pojem “orientace” je zde využit ve více rovinách: kromě orientace v terénu se účastník naučí orientovat se i v reálném a digitálním světě se všemi jejich nástrahami.
Dobrodružina
Dobrodružina je program navržený pro celoroční realizaci v podobě kroužku či nepovinného předmětu. Program lze však s výhodou využít i jako náplň dlouhodobého pobytu v přírodě pořádaného organizací formálního či neformálního vzdělávání (např. tábor, soustředění, škola v přírodě). Obsahově kombinuje témata předchozích programů a přidává prvky survivalu. V našem pojetí výrazem „Survival“ rozumíme outdoorovou hru nebo závod (zpravidla s orientačními prvky), které kombinují více outdoorových sportů s řešením problémů a plněním úkolů v terénu. Problémy či úkoly mohou být mentální (šifra, znalostní kvíz), fyzické (dosažení určitého bodu předepsaným způsobem) či kombinované (zjisti, kam máš běžet / jet / plavat, a podle mapy se tam co nejrychleji přeprav).
Z pohledu situací, do kterých se účastníci Dobrodružiny dostávají, jsou aktivity řazeny dle prostředí fyzického (domov/město/příroda) a sociálního (problém řeším sám/ve skupině)
Kde programy najít
Aktivity z programů se postupně objevují na Metodickém serveru ČSOS, kompletní výukové programy a další nabídky zážitkových programů s prvky orienťáku budou postupně přibývat na webu Zazitorientak.cz.